Halverwege de eerste week. - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Esther Kouwenhoven - WaarBenJij.nu Halverwege de eerste week. - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Esther Kouwenhoven - WaarBenJij.nu

Halverwege de eerste week.

Door: kouwenhovenesther

Blijf op de hoogte en volg Esther

25 Januari 2012 | Frankrijk, Lyon

Hallo allemaal, daar ben ik weer. Ik had helemaal niet in de gaten dat het woensdag was, maar dus zeker weer tijd voor een verslagje. Kan zijn dat ie iets minder lang wordt, want ik ben moe, maar dat zien we aan het einde van het verhaal wel weer ;)
Maandagochtend begon hier het semester en daarom zat ik om 8 uur al in de collegebanken. Dat was vroeg! En het was bij een vak uit het derde jaar van Muziekwetenschap genaamd “Formation d'oreille”. Toen ik aan de docente vroeg of het ok was dat ik die cursus volgde en zei dat ik uit Nederland kwam zei ze dat het misschien te moeilijk voor me zal zijn, omdat wij een soortgelijke cursus niet kennen. Dat ging dus over solfège en ritmes en dat soort dingen. Het ritme in het begin van het college kon ik nog wel redelijk volgen, maar in de tweede helft moesten we een vioolduet van Bartok noteren en dat ging me toch echt een beetje te ver. Het was een beetje solfège bij muziektheorie 2 in Utrecht in het kwadraat en voor mij niet echt bij te houden. Daarnaast moest ik heel erg wennen aan het Franse jargon. In de pauze heb ik dus besloten om weg te gaan en het daarbij te laten, haha.
's Avonds ben ik naar een volleybaltraining geweest, maar dit was echt de basis van de basis dus ik verveelde me stierlijk. De trainer vroeg na afloop of ik misschien zin had om te blijven voor de training met alleen meiden die ook competitie spelen. Ik had al gezien dat die training volgde op degene waarvoor ik kwam, dus daarom had ik stiekem ook voor die tijd gekozen ;). Die training was zeker beter, maar nog steeds niet echt het niveau waar ik aan gewend ben. Dat terzijde, het is fijn dat ik gewoon elke week even kan sporten en daarnaast ga ik dus ook meedraaien in de universiteitscompetitie. Maandags trainen en donderdags een wedstrijd. Naderhand kwam ik thuis, heb ik even wat gegeten en nog een biertje gedronken met Henry.
Dinsdag heb ik de hele dag geleerd, want ik had vanmiddag nog een tekstanalyse tentamen voor een vak in Utrecht en 's avonds was er een “soriée d'accueil” op de universiteit. Dit was best gezellig en er was ook een flashmob georganiseerd op, jawel, een Nederlands liedje. Ik weet niet wat ik leuker vond: het feit dat het een Nederlands liedje was, of dat ik waarschijnlijk de enige was die doorhad dat het Nederlands was. Maar goed, daar weer wat nieuwe mensen ontmoet. De Amerikaanse Rachel en de Noorweegse Ida en Charlot. Henry had wat jongens leren kennen en we zijn met zijn allen nog wat wezen drinken in de stad.
Vanochtend was het weer zeer vroeg dag. Wederom college om 8 uur, ditmaal “Histoire moderne”. Ik zal papa en Kirsten vast blij maken met de mededeling dat ik naast dit vak ook nog het geschiedenisvak “Histoire des cultures et sensibilités” ga volgen. Dit in de hoop dat ik die vakken kan inbrengen in de zogeheten academische context bij de uni Utrecht. Na die colleges ben ik naar huis gegaan en heb ik tussen 15 en 18 uur dat tentamen gemaakt. Volgens mij ging het wel goed en heb ik dat vak wel gehaald. Na het eten heb ik nog de laatste hand gelegd aan een essay voor het andere vak in Utrecht en hopelijk heb ik daarmee blok 2 in Utrecht goed afgerond. Wachten op de cijfers dan maar.
Morgenochtend ga ik twee muziekwetenschapvakken volgen: “Formation musicale” de eerstejaarsversie van dat moeilijke vak dat ik maandag heb gedaan en “Chant Choral”. Geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen, maar dat zullen we morgen wel zien dan.
Morgenavond is er het eerste Erasmusfeest waar ik heen ga en vrijdag ga ik denk ik even helemaal niks doen!
Volgende week dinsdag is natuurlijk mijn verjaardag en op die dag begin ik dan met mijn laatste cursus, een zogeheten SLM-cursus. Gaat over de Franse methodologie of zo.. ook dat moet ik nog maar even gaan bekijken. Niet te geloven dat ik dan alweer 21 wordt, trouwens!
Ik heb net via Marktplaats een Nederlandse vlag gekocht voor een tientje, die moet binnenkort wel arriveren met de post en dan hang ik die op aan mijn muur, ik vond het ietwat kaal hier! ;)
Het verhaal is toch weer best lang geworden, maar ik vind het wel leuk om alles zo uitgebreid te vertellen. Voor jullie is het wel leuk (hoop ik), maar voor mezelf ook zeker om terug te lezen! :)
Ik houd jullie wederom op de hoogte! Liefs, Esther.

  • 25 Januari 2012 - 22:21

    Mandy:

    Hé Esther!

    Ik keek precies op facebook toen je een berichtje had geplaatst, haha. Klinkt superleuk wat je daar allemaal doet, het is vast even wennen al die vakken in het Frans! Maar over een tijdje heb je vast niet eens meer in de gaten dat ze Frans tegen je praten ;-)

    Ik vind het iig leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, dus schrijf vooral nog meer uitgebreide verhaaltjes!

    Groetjes Mandy

  • 26 Januari 2012 - 07:57

    Huib:

    Hey Zussie!

    Inderdaad een vet verhaaltje en zeker niet erg dat het zo lang is! Dat is alleen maar leuk!

    Lache hè, college om acht uur? Succes daarmee!

    Broer

  • 26 Januari 2012 - 08:52

    Marije:

    Hoi Esther, Wat leuk om te lezen wat je allemaal beleefd! Succes met de chant choral vandaag! (misschien is het gewoon koorscholing?)

  • 26 Januari 2012 - 10:30

    Nadieh:

    Essie!!

    Wat een verhalen zeg, leuk om te lezen. Doe het ook elke keer weer. En wat een mooi plekje waar je zit!!

    Hopelijk is er ergens tijd om even een paar dagen langs te komen en te genieten van dat mooi Lyon :)!!

    Lekker dat je daar ook kunt volleyballen. Jammer van het niveau, maar wie weet vinden ze je talent en speel je straks zomaar in het Franse nationale team :P!! Altijd optimistisch blijven ;)!!

    Let me know.

    Xx
    Nadieh

  • 26 Januari 2012 - 11:50

    Marleen:

    Hey Es!

    Des te uitgebreider, des te beter!! Ben blij om te horen dat je tentamen goed is gegaan en ik hoop dat je alles met succes hebt afgerond want dan kun je echt gaan genieten!! Het klinkt allemaal al heel goed in ieder geval!

    Liefs

  • 26 Januari 2012 - 13:33

    Charlotte Van B.:

    Yooo! Lekker druk daat joh! Maaarrrr: vanaf nu kun je acquisition du français lekker achter je laten, want ik ga zo naar de trans fietsen om ons geweldige recherche in te leveren. :P Wel vroeg zeg, dat ze daar al om 8 uur beginnen! :O Veel plezier op je party vanavond! Ik ga lekker genieten van m'n vakantie. :) xx

  • 27 Januari 2012 - 09:26

    Arda:

    Helemaal niet erg om zo'n uitgebreid verslag te lezen hoor! Is juist leuk! Succes met alles. Groetjes!

  • 27 Januari 2012 - 11:39

    Oma:

    Lieve esther, dit was weer smullen. het is zo leuk om jou op deze manier te kunnen volgen. Die vroege colleges,dat lijkt mij niet erg uitnodigend. Hangt onze drie kleur al aan de muur? Goed om te volleyballen,vlgs.mij kunnen ze jou er wel bijgebruiken,om kampioen te worden.
    liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 28 Nov. 2011
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 20307

Voorgaande reizen:

13 Januari 2012 - 06 Juni 2012

Op Erasmus naar Lyon

Landen bezocht: