IJshockey - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Esther Kouwenhoven - WaarBenJij.nu IJshockey - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Esther Kouwenhoven - WaarBenJij.nu

IJshockey

Door: kouwenhovenesther

Blijf op de hoogte en volg Esther

29 Januari 2012 | Frankrijk, Lyon

Bonsoir! Benieuwd waarom ik deze titel heb gekozen? Blijf vooral lezen ;)
Donderdag ben ik 's ochtends naar “Formation d'oreille” geweest. Dit vak was een eerstejaarsvak, maar toch nog te lastig voor mij. Aangezien we in Utrecht niet echt een soortgelijke cursus kennen en serieus die muziekwetenschapstudenten hier worden ontzettend hard gedrild in het goed luisteren naar muziek en daarvoor respecteer ik ze echt. Ik heb alleen geen zin om dit semester heel hard aan mijn studie te gaan trekken terwijl ik in een nieuwe stad woon die zoveel anders te bieden heeft, dus ik heb besloten dat vak niet te volgen.
Daarna heb ik een kopie van mijn European Health Insurance Card (bedankt Kirsten, voor het doorsturen!) ingeleverd bij “Direction Relations Internationales”. Toen kreeg ik een soort van bewijs van inschrijving in de uni en kon ik mijn studentkaart ophalen.
Daarna ging ik naar deze cursus genaamd “Chant Chorale” en daar vroeg ik een paar meiden wat het precies inhield en zei zeiden dus dat het gewoon zingen was. Toen dacht ik: “Ik kan het waarschijnlijk toch niet inbrengen in mijn studieprogramma in Utrecht, dus ik kan beter gaan”. Halverwege de trap bedacht ik me echter, want ik wilde sowieso gaan zingen hier, dus waarom dan niet gewoon gratis met andere muziekwetenschapstudenten. Leek me toch wel een slim plan. Uiteindelijk bleek ook nog eens dat ik in de gevorderdengroep terecht gekomen was, dus het niveau was nog leuk ook! We zingen een mis van Palestrina en gaan die ook uitvoeren voor publiek op 27 april in de St. André, kerk in de buurt. Het is de bedoeling dat elke week tijdens deze repetities er één iemand uit elke stemgroep naar voren moet komen om te zingen en dat is dan een soort van “Contrôle continu” wat uiteindelijk voor een cijfer zorgt. Tijdens de repetitie heb ik Alice ontmoet, een Brits meisje, heel aardig. Na de les moesten wij nog even blijven, zodat de dirigent kon kijken of we goed genoeg waren en welke stem we zouden zingen. Ik werd sopraan 1 en zij 2. Ze heeft toegang tot een piano waar ze kan oefenen, dus dat zullen we waarschijnlijk wel vaak gaan doen.
Daarna zijn we met zijn tweeën nog naar deze cursus geweest “Histoire des cultures en sensibilités”, maar dat vond ik niet zo interessant.
's Avonds was er een Erasmusfeest, waar ik met Henry heen ben geweest. Daar ontmoetten we ook Lauren met wat vrienden en het was zeker een geslaagde avond, aangezien ik half 5 pas in bed lag.
De dag erna wilde ik toch nog deze cursus “Art Médiéval” bekijken, dus daar ging ik heen om 10 uur 's ochtends, haha! Ook dit kon me helaas niet echt boeien, dus het wordt een rustig semester voor mij! Maar dat vind ik niet erg, zo is er in ieder geval genoeg tijd om leuke dingen te doen.
Zoals bijvoorbeeld op zaterdag met Henry naar dit winkelcentrum “Le Part-Dieu”. Schijnt één van de grootste van Frankrijk te zijn. Hij wilde skikleren en ik heb een nieuwe volleybaloutfit gescoord.
's Avonds zijn we met een jongen uit Quebuec, Étienne, naar een Ijskockeywedstrijd geweest van Lyon tegen Dunkerque. Het was mijn eerste ijshockeywedstrijd, maar het was zeker heel erg leuk! Daarna zijn we nog even de stad in geweest met een jongen en twee meisjes uit Noorwegen en een jongen uit Litouwen. Het is in ieder geval heel erg internationaal en dat is echt heel erg interessant. Al die verschillende talen en culturen die samen een heel erg gezellige avond kunnen hebben! :)
Morgen ga ik proberen om een soort van OV-kaart te krijgen hier. Voor ongeveer 25 euro per maand kan je onbeperkt gebruik maken van bus, tram en metro. Daar kijk ik wel echt naar uit, want dan is het toch even iets makkelijk om het openbaar vervoer te gebruiken om dingen te gaan bekijken.
Oja, bij de ijshockeywedstrijd zijn Henry en ik ook nog even op de foto geweest met Lion, de mascotte van het ijshockeyteam van Lyon, erg grappig!
Verder ben ik natuurlijk overmorgen jarig. Ik weet nog niet wat ik ga doen dan, maar ik heb de dag erna om 8 uur les, dus misschien geef ik wel een klein feestje in het weekend. :)
Dit was het wel weer even voor nu. Ik houd jullie op de hoogte! Liefs Esther.

  • 29 Januari 2012 - 21:33

    Pa:

    Goeie datum 27 april voor een uitvoering. We zullen aan je denken op onze 33ste trouwdag.

  • 30 Januari 2012 - 10:01

    Arda:

    Leuk om weer wat van je te lezen. En ook leuk dat je een goed koor hebt gevonden. Goeie oudjaarsavond gewenst!

  • 31 Januari 2012 - 06:38

    Oma:

    lieve Esther, hiep, hiep hoera!! 21 jaar. Van harte gefeliciteerd. Om deze leeftijd in Lyon te vieren is toch wel echt byzonder. In gedachte bij je.Vanavond wordt het glas geheven.Dat koor biedt ook weer een mogelijkheid. wat een ontdekkingen.veel liefs oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 28 Nov. 2011
Verslag gelezen: 935
Totaal aantal bezoekers 20300

Voorgaande reizen:

13 Januari 2012 - 06 Juni 2012

Op Erasmus naar Lyon

Landen bezocht: